اخبار سرطان.ریه.کبد.کلیه.مثانه.پستان


   اخبار روز پزشکی و انواع سرطان
موضوعات مطالب
آخرین خبرها
خبرهای بهداشتی وسلامت
انواع سرطان
بیماری ام اس
سرطان خون
سرطان ریه
سرطان پروستات
سرطان پستان
سرطان پوست
سرطان مثانه و کلیه
تومور مغزی
سرطان لوزالمعده
سرطان روده
سرطان کبد
سرطان تخمدان
تیروئید
سرطان حنجره
سرطان گلو
سرطان روده
سرطان چشم
سرطان دهانه رحم
سرطان دهان
سرطان لب
سرطان مری
سرطان معده
سرطان آپاندیس
سرطان پانکراس
سرطان طحال
تومور ویلمز
سرطان دست
خواص مواد خوراکی
نمک
چای سبز
نوشابه
ریحان
انار
سیب
خرما
سرکه سیب
انجیر
زردالو
اسفناج
لبو
هویج
اناناس
گوجه فرنگی
مویز
کرفس
اویشن
خیار
شوید
ابلیمو
کاسنی فرنگی
بادرنجبویه
رازیانه
ترب سیاه
فلفل سیاه
گیلاس
چای ترش
توت وحشی
آووکادو
روغن کنجد
ازگیل
زرشک
لپه
زعفران
مرزه، ضد سرطان است
فلفل دلمه‌ای رنگی
کاسنی
'توت'
سویا
نخود فرنگی
به
«اسطوخودوس»
گياه شاهدانه
گردو
کیوی
شیر سویا
انگور
گياه نسترن
زیره سبز
ليمو
بادمجان
عسل
برگ بو
کلم قرمز
سماق
نخود
سیر
لوبیا سبز
گیاه خرفه
شاه تره؛ گیاهی با خواص چند منظوره
خواص و مضرات باقلا
گوشت بوقلمون
چای ترخون
قارچ
توت فرنگی
ریواس
سیاه دانه
موز
چای بابونه
گیاه ترنجبین
آشنایی با خواص آلبالو
شاتوت
خواص آویشن
طالبی
درباره زیتون
تخم شربتی
موز
خرمالو
خاصیت "ژله"
زردچوبه
داستان کوتاه
انواع داروهای ضد سرطان
ایماتینیب 100 میلی گرم
فلوتامید
سینادوکسوزوم
سیس پلاتین
بلئومایسین
اگزالیپلاتین استراژن (Oxaliplatin Stragen)
ریتوکسی ماب (Rituximab)
اتوپوزاید (Etoposide)
ایرینوتکان (Irinotecan)
وین کریستین (Vincristine)
دسه تاکسل (Docetaxel)
کاپسیتابین (Capecitabine)
پکلی تکسل (Paclitaxel)
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 4423
بازدید کل : 815031
تعداد مطالب : 864
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره وبلاگ

اخبار روز پزشکی و انواع سرطان مطالب آموزشی و پزشکی
لينك دوستان
» قالب وبلاگ

» فال حافظ

» قالب های نازترین

» جوک و اس ام اس

» جدید ترین سایت عکس

» زیباترین سایت ایرانی

» نازترین عکسهای ایرانی

» بهترین سرویس وبلاگ دهی

تهاجم فرهنگی
جی پی اس موتور
جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانلود و آدرس kaktoos62.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» غذیه > میوه و سبزی

کیوی یکی از مهمترین میوه‌هایی است که در فصل پاییز در دسترس است و به دلیل محتوای بالای ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

وی استحکام لثه و کاهش کلسترول، اسید اوریک و تری‌گلیسیرید را از دیگر اثرات مصرف کیوی دانست.

این کارشناس تغذیه با اشاره به وجود آنزیم‌هایی برای هضم غذا و پروتئین در کیوی، خاطرنشان کرد: اگر کیوی بعد از غذا مصرف شود می‌تواند به هضم غذا کمک کند.

آنتی اکسیدان موجود در کیوی می‌تواند از انواع سرطان‌ها خصوصا سرطان دستگاه گوارش پیشگیری نماید.

وی در خصوص دانه‌های سیاه موجود در کیوی گفت: این دانه‌ها به دلیل فیبر بسیار بالایی که دارند برای افرادی که دچار یبوست هستند نقش ملین دارد و استفاده از آن قبل از خواب می‌تواند به حرکات دودی دستگاه گوارش کمک کند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف دو عدد کیوی متوسط در روز معادل یک واحد میوه با 60 کالری انرژی است، ادامه داد: البته مصرف زیاد از حد کیوی می‌تواند برای دستگاه گوارش مشکلاتی ایجاد کند.

شیرمستی با تاکید بر اینکه مصرف کیوی برای کودکان زیر یکسال توصیه نمی‌شود، افزود: این میوه ممکن است حساسیت زا باشد.

وی تصریح کرد: در تب سنتی کیوی میوه‌ای صفرابر است و به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افرادی که سنگ صفرا دارند توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه در خصوص افرادی که کیوی را با پوست مصرف می‌کنند، گفت: مصرف کیوی با پوست برای دستگاه گوارش مناسب نیست و اگرچه توصیه می‌شود اکثر میوه‌ها با پوست مصرف شوند، اما این برای میوه‌هایی است که پوست نازک و نرم دارند.

 



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:غذیه > میوه و سبزی, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» بهترین ظرف برای نوشیدن آب

بهترین ظروف برای نوشیدن آب، کاسه چینی و سفالی است که سرش باز باشد که آب زیاد دیده شود ولی ته آن تنگ تر باشد که در حقیقت آب کم باشد که سر آن که باز است فرد تصور کند که آب فراوان می‌نوشد و جنبه روانی رعایت شود.

توصیه شده است که ظرف سفید باشد تا تمیزی ظرف دیده شود. نوشیدن آب در ظرف قلعی و روئی عطش را خیلی سریع کاهش می‌دهد ولی گفته شده که در طب سنتی و اسلامی نوشیدن آب در ظروف زرین(طلا) و نقره‌ای حرام  و مضراست و در طب ایرانی هم ذکر کردند که چرا حرام است. نوشیدن آب در ظروف زرین (طلا)و نقره‌ای تقویت کننده قلب محسوب می‌شود ولی سبب ایجاد بیماری‌های قلبی مانند تپش قلب می‌شود و به همین دلیل از نظر شرع هم منع شده است.

نوشیدن آب نیز آدابی دارد. باید آب آهسته و حداقل در سه نفس نوشیده شود. بین وقفه‌های نوشیدن فرد ظرف را کنار بگذارد و دوباره شروع به نوشیدن کند یعنی فرد وقت آن را بدهد که آب پایین رود.

از ریختن آب در دهان، فوت کردن در آب، خوابیدن بعد از آب یا در حالت خوابیده آب نوشیدن پرهیز شود. بهترین زمان برای نوشیدن آب زمان عطش صادق است یا زمانی که غذا از معده عبور کرده باشد یعنی حداقل یک تا دو ساعت از غذا خوردن گذشته باشد و احساس سبکی در شکم فرد ایجاد شده باشد.

مصرف آب بین غذا یا بعد از غذا در ایجاد درد معده و هضم بسیار موثر است. یکی از مهم ترین توصیه‌هایی که طبی ایرانی به افرادی که مبتلا به بیماری‌های معده هستند، این است که همراه غذا مایعات ننوشند.                                                                      

موادغذایی که غذا را نرم کند مانند ماست همراه با غذا مصرف نکنند همچنین غذا را به خوبی بجوند.بعد از هضم غذا اگر احساس تشنگی داشت یک ساعت بعد از غذا مایعات بنوشد.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:بهترین ظرف برای نوشیدن آب, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» داستان کوتاه دسته گل...

مردی وارد گل فروشی شد تا دسته گلی برای مادرش – که در شهر دیگری زندگی می کرد- سفارش دهد و با پست برای او بفرستد. وقتی از گل فروشی خارج شد دختری را دید که در کنار در نشسته بودو گریه می کرد.مرد نزدیک دختر رفت و از او پرسید: دختر خوب چرا گریه می کنی؟ دختر گفت: می خواستم برای مادرم یک شاخه گل بخرم ولی پولم کم است. مرد لبخندی زد و گفت: با من بیا من برای تو یک دسته گل خیلی قشنگ می خرم تا آن را به مادرت بدهی. وقتی از گل فروشی خارج می شدند دختر در حالی که دسته گل را در دستش گرفته بود لبخندی حاکی از خوشحالی و رضایت به لب آورد. مرد به دخترک گفت: می خواهی تو را برسانم؟ دختر گفت: نه، تا قبر مادرم راهی نیست. مرد دیگر نمی توانست چیزی بگوید. بغض گلویش را گرفت، دلش شکست و اشکش جاری شد. طاقت نیاورد به گل فروشی برگشت دسته گل را پس گرفت و ۲۰۰ کیلومتر رانندگی کرد تا با دست خودش آن را به مادرش هدیه کند.

 



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:داستان کوتاه دسته گل,,,, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» هسته این میوه ضدسرطان است

 عصاره هسته انگور در درمان سرطان کولورکتال (بخش انتهایی روده بزرگ) نقش موثری ایفا می کند.این اثر مثبت حتی در موارد تهاجمی بیماری نیز مشاهده می شود.

بر اساس مطالعه ای که در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو انجام شد، مشخص گردید که عصاره هسته انگور رشد و بقای سلول های سرطانی را در سرطان کولورکتال مهار می کند.

محققان معتقدند که ترکیبات فعال موجود در عصاره هسته انگور بسیاری از انواع سلول های سرطانی را به صورت انتخابی هدف قرار می دهد. مطالعه اخیر نشان داد که بسیاری از جهش های ژنتیکی که منجر به گسترده شدن (متاستاز) سلول های سرطانی کولورکتال و مقاومت آنها در برابر درمان های رایج می شوند، این سلول ها را به طور خاص نسبت به عصاره هسته انگور حساس می سازد.

این یافته از آن جهت حائز اهمیت است که شیوع سرطان کولورکتال (به دلیل رژیم های غذایی پرچرب و شیوه زندگی بی تحرک) به سرعت رو به افزایش است و غربالگری این بیماری نیز در حد بسیار پایین انجام می شود، به این معنی که در ۶۰ درصد موارد، بیماری در مراحل پیشرفته آن تشخیص داده می شود.

دست یافتن به روشی که سلول های سرطانی کولورکتال پیشرفته را به طور انتخابی مورد هدف قرار دهد، از لحاظ بالینی بسیار ارزشمند است.

برای انجام این مطالعه، سرطان کولورکتال در مراحل مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مکانیسم احتمالی عصاره هسته انگور در برابر این نوع سرطان نیز مشخص شد. عصاره هسته انگور استرس اکسیداتیو را در سلول های سرطانی کولورکتال القا و تحریک می کند و این امر موجب مرگ برنامه ریزی شده (آپوپتوز) این سلول ها می گردد و درنهایت سلول های سرطانی از بین می روند.

سرطان کولورکتال می تواند به دلیل بیش از ۱۱۰۰۰ “جهش ژنتیکی” مختلف ایجاد شود.(جهش ژنتیکی تغییری است که در DNA سلول ایجاد می شود). روش “شیمی درمانی” تنها جهش های سلولی خاصی را مورد هدف قرار می دهد، بنابراین بسیاری از انواع سرطان کولورکتال نسبت به شیمی درمانی مقاومند.

نکته جالب این است که بسیاری از ترکیبات فعال موجود در عصاره هسته انگور قادرند جهش های ژنتیکی مختلف را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهند. در حقیقت با افزایش جهش ها، قابلیت عصاره هسته انگور نیز برای مقابله با سلول های سرطانی افزایش می یابد.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:هسته این میوه ضدسرطان است, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» زنان بلندقدتر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند

 

 پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک تحقیق نشان دهنده آن است که زنان قد بلند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند .

 به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، بنا به این پژوهش که نتایج‌اش در نشریه پزشکی لانست منتشر شده، احتمال بروز سرطان در زنان، به ازای هر ده سانتیمتر قد، شانزده درصد بیشتر می شود. پژوهشگران گفته اند خطر سرطان در مردان قدبلند هم بیشتر است.

 متخصصین می گویند ، خطر ابتلا به برخی از شایعترین انواع سرطان در زنان قد بلند تا یک سوم برابر بیشتر است.

 دانشمندان معتقدند که بلند قد بودن در واقع عامل افزایش سطح هورمون های خاصی است که در بروز سرطان های مشخص شناخته شده هستند. نتایج این آزمایش که در دانشگاه آکسفورد انجام گرفته حاکیست در ازای هر ۴ اینچ افزایش قد خطر ابتلا به سرطان ۱۶ درصد بیشتر می شود.

 این متخصصان ارتباط بین قد و۱۰ نوع از شایع ترین سرطان ها مثل سرطان سینه، روده، کلیه، رحم، تخمدان و سرطان خود را با تجزیه و تحلیل اطلاعات پزشکی مربوط به یک میلیون زن انگلیسی، مورد بررسی دقیق قرار دادند.

 این متخصصان می گویند یکی از دلایل این ارتباط آن است که دختران قد بلند زودتر بالغ می شوند و این زمانی است که بدن آنها تولید مقادیر زیادی از هورمون استروژن را آغاز می کند در حالی که این هورمون بعنوان عامل موثر دررشد تومورها شناخته شده است.

 بعلاوه متخصصان خاطرنشان کردند که افراد قد بلند تعداد بیشتری سلول در بدنشان دارند و به همین خاطر بیشتر مستعد سرطانی شدن هستند.

 دکتر جین گرین از متخصصان واحد اپیدمیولوژی سرطان دردانشگاه آکسفورد تصریح کرد: البته بدیهی است که انسانها نمی توانند قد خود را تغییر دهند اما از سوی دیگر افراد قد بلند در برابر بیماری دیگر مثل بیماری قلبی بیشتر مصونیت دارند



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:زنان بلندقدتر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تشخيص سرطان روده بزرگ با مصرف يک قاشق ماست!
آزمايش ساده وکم هزينه‌اي براي تشخيص سرطان روده بزرگ کشف کردند که در اين روش يک قاشق ماست مصرف ميشود.
به نظر شما کولونوسکوپي راحت‌تر است يا خوردن يک قاشق ماست؟ دانشمندان آمريکايي در تلاشند به جاي آزمايش‌هاي تهاجمي و آزار دهنده با خوردن يک قاشق ماست و آزمايش ادرار سرطان روده بزرگ را تشخيص دهند.
پزشکان و مهندسان موسسه فناوري ماساچوست (MIT) آزمايش ساده وکم هزينه‌اي براي تشخيص سرطان روده بزرگ کشف کردند که در اين روش يک قاشق ماست حاوي نانوذرات مصنوعي قورت داده شده و سپس از اين افراد آزمايش ادرار گرفته مي‌شود.
اين نوع نانوذرات مصنوعي بر سلول‌هاي سرطاني تاثير دارد و موجب نشانگرهاي زيستي مي‌شوند.
به گفته کوين بيلز از موسسه ماساچوست، اين فناوري ادامه تحقيقاتي است که نشان مي‌دهد اين نانوذرات قادر به تشخيص مکان تومورهاي سرطاني هستند و با آنزيمي که ترشح مي‌کنند، اين مواد را مي‌شکنند. اين قطعات کوچک نانوذرات به وسيله کليه جمع شده و دفع مي‌شوند و به قدر کافي غليظ و قابل تشخيص هستند.
براي اولين بار اين تشخيص با استفاده از دستگاه‌هاي آزمايشگاهي انجام شد و اکنون دانشمندان نوارهاي کاغذهاي تشخيص براي آزمايش ادرار (مانند نوارهاي کاغذهاي تشخيص بارداري) تهيه کرده‌اند. 


نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب: تشخيص سرطان روده بزرگ با مصرف يک قاشق ماست!, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» چای و پرتقال دربرابر سرطان رحم
تحقیقات دانشمندان نشان داده است زنانی که در برنامه غذایی خود از دو نوع فلاونوئید به نام‌های فلانول و فلاوانونس استفاده می‌کنند بسیار کمتر از دیگران به سرطان رحم دچار می‌شوند.

شنیدن نام سرطان رحم ممکن است برای بسیاری از زنان رعب‌آور باشد؛ زیرا این بیماری شایع، در برخی موارد حاد منجر به مرگ هم می‌شود. با این حال، دانشمندان می‌گویند تغییر رژیم غذایی سبب کاهش ابتلا به آن می‌شود.

خوردن روزانه دو فنجان چای سیاه در کنار مصرف به اندازه مرکباتی همچون پرتقال از خطر سرطان رحم پیشگیری می‌کند. این دو ماده غذایی در صورتی که صحیح استفاده شوند نقش حیاتی و مهمی در افزایش طول عمر افراد بازی می‌کنند.

اکثر افراد با خوردن یک فنجان چای داغ و مرکبات تازه احساس خوبی پیدا می‌کنند، اما آنچه در بدن ما اتفاق می‌افتد کاملاً پنهانی و بدون طعم است. هر دو این مواد دارای مقادیر قابل توجهی فلاوونوئید هستند، یک ترکیب طبیعی که از رگ‌های خونی محافظت می‌کند، موجب دفع التهاب‌های بدنی می‌شود و از دردهای سلولی ناشی از استرس اُکسیداتیو جلوگیری می‌کند. بدون فلاوونوئید‌ها بدن انسان در برابر کبودی، سرماخوردگی و عفونت‌ها، بی‌دفاع می‌شود. علاوه بر این کاهش این ماده شیمیایی زنان را در برابر سرطان رحم بسیار آسیب پذیر می‌کند.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است زنانی که در برنامه غذایی خود از دو نوع فلاونوئید به نام‌های فلانول و فلاوانونس استفاده می‌کنند بسیار کمتر از دیگران به سرطان رحم دچار می‌شوند. دو ترکیبی که به راحتی با نوشیدن چای سیاه و خوردن مرکبات به ویژه پرتقال تأمین می‌شود.

به طور کلی استفاده از خوراکی‌هایی همچون کلم بروکلی، کلم پیچ، سیب و گریپ فروت در کنار پرتقال و چای می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به چنین بیماری اثر گذار باشد.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:چای و پرتقال دربرابر سرطان رحم, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» جعفری؛ ضد سرطان

 

جعفری خشک برای رفع رماتیسم مفید است و به علت اینکه جعفری بسیار گرم و خشک است،نفخ را کاهش مى‏‌دهد و گرفتگى مجارى عروق را باز مى‏‌کند،همچنین، از ابتلای به سرطان جلوگیری می‌کند و برای رشد کودکان و افراد کم خون بسیار مناسب و قاعده آور است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، جعفرى گیاهى است علفى دوساله ادویه‏‌اى، بسیار معطر داراى برگ‌هاى با بریدگى به رنگ سبز و پُرپشت که در قسمت فوقانى ساقه به شکل نوارهاى بریده باریک در مى‌‏آید. جعفرى در اغلب مناطق دنیا کاشته مى‏‌شود. در ایران نیز در تمام مناطق کشور مى‏‌کارند. در شاهرود نیز به‏ طور خودرو مى‏‌روید.

مصارف درمانی جعفری:

-جعفری مسخن (گرم کننده)، قابض(قبض کننده)، منضج، مقوی، اشتها آور، مدر (ادرارآور) است.

- تخم جعفری دارای آپیول است و آپیول ماده پرقوتی است که خاصیتش تب بر و قاعده آور بودن است؛ یعنی خونریزی ماهانه را منظم می‌کند، همین طور دارای این خاصیت مهم است که خون و مجاری روده‌ها را ضد عفونی کرده و از ابتلای بدن به سرطان جلوگیری می‌کند، به هم این جهت است که جعفری را باید جزء غذای روزانه اشخاص کم خون و یا بچه هایی که دیر رشد می‌کنند وارد کرد.

هم چنین به علت این که جعفری بسیار گرم و خشک است، مواد و اخلاط لزج را قطع مى‏‌کند و نفخ را کاهش مى‏‌دهد و گرفتگى مجارى عروق را باز مى‏‌کند.

- برگ جعفرى به علت مواد معدنى و ویتامین‌هایى که دارد، بسیار مفید است.

- برگ جعفرى مانند دارچین تنفس را مطبوع و براى رفع بوى بد تنفس حتى شدیدترین بوى سیر بسیار مؤثر است.

- براى معالجه دردهاى زیر شکم زنان که در اثر خون قاعدگی ایجاد مى‏‌شوند باید در هرروزى (1- 2) فنجان از شیره این گیاه آشامیده شود. دستور گرفتن شیره این گیاه این است که در هر فنجان آب جوش یک قاشق بزرگ غذاخورى از برگ و ریشه تازه خرد شده را اضافه کنند.

-مصرف شیره برگ جعفری را به مقدار 3 تا 200 گرم در تب های متناوب توصیه کرده اند.

- اگر جعفری را خرد کنند و در شیر گرم بریزند و صبح ناشتا بخورند، برای معالجه آسم و نزله‌های ریوی و گرفتگی صدا مفید است، این شیره برای رفع دردهای عصبی نیز فایده دارد.

- دم کرده چند شاخه جعفری برای یک فنجان آب، نه تنها گرفتگی صدا را رفع می‌کند بلکه برای دردهای مفصلی نیز مفید است.

-  20 تا 40 گرم جعفری خشک را اگر با یک لیتر آب بجوشانند وهر روز سه تا چهار فنجان از آن بخورند، خاصیت مدر دارد و ادرار را زیاد می کند.

- اگر نیم مشت جعفری خشک را با نیم لیتر آب بجوشانند و تا موقعی که گرم است آن را بنوشند، برای رفع روماتیسم فوق العاده فایده دارد.

-ضماد برگ جعفری را اگر روی سینه زنان شیرده  که شیر آن ها بند آمده ضماد کنند، ترشح شیر را بهبود می‌بخشد و مجاری شیر را باز می‌کند.

-ضماد برگ جعفری برای درد چشم و ورم چرکی چشم مفید است، درد و ورم آن را برطرف می کند.

- برای رفع جوش های ریز و قرمز روی پوست باید صبح و شب با محلول آب یا دمکرده جعفری، صورت یا قسمتی از بدن را که جوش های ریز و قرمز دارد شستشو داد.

-برای روشن شدن پوست صورت باید یک هفته صبح وشب با جوشانده نیمگرم یک دسته برگ جعفری در یک چهارم لیتر آب شستشو داد.

- جوشانده تخم جعفری به مقدار 30 تا 40 گرم آن در یک لیتر آب مقوی است و خاصیت دفع کردن اسیداوریک را دارد.

- جعفری را اگر با آبگرم بشویند عطر و خواص خواص خود را حفظ کرده و به راحتی خورده می‌شود ولی نباید فراموش کرد که جعفری را وقتی باید شست که بخواهند آن را مصرف کنند.

احتیاطات:

1. Apiol  که ماده عامل موجود در اسانس میوه جعفرى است، سمى است و ایجاد عوارضى در کبد و کلیه ‌می‌کند لذا باید تخم جعفرى و اسانس آن همیشه با رعایت اعتدال طبق میزان محدود و مجاز مصرف شود و اسراف در مصرف آن زیان‏ آور است و بدون دستور و اطلاع پزشک نباید مصرف شود.

2. وجود ماده عامل در اسانس تخم جعفرى خواص دارویى را به تخم جعفرى مى‏‌دهد که آثار مدر و قاعده‌‏آور دارد، ولى درعین‏‌حال که قاعده‌‏آور است مصرف آن در حدى معین موجب سقط جنین نیز مى‏‌شود.

3. اگر در مصرف جعفری افراط و زیاده روی کنند، جریان خون بدن را کند خواهد کرد.

4. از آنجا که جعفری گرم و خشک است افراد گرم مزاج باید در مصارف پوستی آن رعایت احتیاط کنند.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:جعفری؛ ضد سرطان, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» داستان کوتاه گدای نابینا

 

روزی مرد کوری روی پله‌های ساختمانی نشسته و کلاه و تابلویی را در کنار پایش قرار داده بود روی تابلو نوشته شده بود: من کور هستم لطفا کمک
 کنیدروزنامه نگارخلاقی از کنار او می‌گذشت، نگاهی به او انداخت. فقط چند سکه در داخل کلاه بود.. او چند سکه داخل کلاه انداخت و بدون اینکه از مرد کور اجازه بگیرد تابلوی او را برداشت آن را برگرداند و اعلان دیگری روی آن نوشت و تابلو را کنار پای او گذاشت و آنجا را ترک کرد. عصر آن‌روز، روزنامه‌نگار به آن محل برگشت، و متوجه شد که کلاه مرد کور پر از سکه و اسکناس شده است. مرد کور از صدای قدم‌های او، خبرنگار را شناخت و خواست اگر او همان کسی است که آن تابلو را نوشته، بگوید که بر روی آن چه نوشته است؟روزنامه‌نگار جواب داد: چیز خاص و مهمی نبود، من فقط نوشته شما را به شکل دیگری نوشتم و لبخندی زد و به راه خود ادامه داد. مرد کور هیچوقت ندانست که او چه نوشته است ولی روی تابلوی او خوانده می‌شد

امروز بهار است، ولی من نمی‌توانم آنرا ببینم
وقتی کارتان را نمی‌توانید پیش ببرید، استراتژی خود را تغییر بدهید. خواهید دید بهترین‌ها ممکن خواهد شد. باور داشته باشید هر تغییر بهترین چیز برای زندگی است. حتی برای کوچکترین اعمالتان از دل، فکر، هوش و روحتان مایه بگذارید این رمز موفقیت است ......... لبخند بزنید. 


نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:داستان کوتاه گدای نابینا, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سرطان دهان و گلو جزو 10 سرطان شایع در جهان هستند.

تحقیقات انجمن سرطان امریکا نشان می دهد که بین مصرف قهوه کافئین دار و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان دهان و گلو ارتباط معنی داری وجود دارد. محققان معتقدند خطر مرگ ناشی از این سرطان کشنده، در افرادی که بیش از 4 فنجان قهوه در روز می نوشند، یک دوم افرادی است که گاه گاهی قهوه می نوشند و یا اصلا از این نوشیدنی استفاده نمی کنند.

مطالعات اپیدمیولوژی قبلی نشان داده بودند که قهوه خطر ابتلا به سرطان های دهان و گلو را کاهش می دهد. در این مطالعات که از سال 1982 آغاز شده بود، ارتباط بین مصرف قهوه کافئین دار، قهوه بدون کافئین و همچنین چای، با سرطان های کشنده دهان و گلو مورد بررسی قرار گرفت. از میان 968432 مرد و زن سالم، 868 مورد مرگ ناشی از سرطان دهان و گلو در طی مدت مطالعه گزارش شد.

محققان دریافتند که مصرف بیش از 4 فنجان قهوه کافئین دار در روز، موجب 49 درصد کاهش در خطر مرگ ناشی از سرطان های دهان و گلو می شود.

قهوه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان به شمار می رود و حاوی آنتی اکسیدان ها، پلی فنل ها و بسیاری از ترکیبات فعال است که از ابتلا و پیشرفت سرطان های مختلف پیشگیری می کند.

سرطان دهان و گلو جزو 10 سرطان شایع در جهان هستند. این تحقیق نشان داد که مصرف قهوه کافئین دار خطر ابتلا، گسترش و مرگ ناشی از سرطان های دهان و گلو را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:سرطان دهان و گلو جزو 10 سرطان شایع در جهان هستند,, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» کلسترول و تری گلیسرید بالا خطر عود سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، دکتر «اما آلوت» و همکارانش در دانشگاه «دوک» در کارولینای شمالی اعلام کردند: بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد سطوح بالای کلسترول در خون نقش مهمی در این سرطان دارد.

درک ارتباط بین چاقی، کلسترول و سرطان پروستات ، بسیار مهم است.

محققان می گویند: سطوح بالای کلسترول و تری گلیسرید در خون ، باید تصحیح شود تا خطر عود سرطان پروستات کاهش یابد.

این دانشمندان می گویند: تری گلیسرید بالاتر از ۱۵۰ ، خطر عود سرطان پروستات را تا ۳۵ درصد و کلسترول بالاتر از ۲۰۰ نیز این خطر را ۹ درصد افزایش می دهند.

هنگامی که سلول ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می دهند این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت های سالم می شود و در نهایت ، سرطان ایجاد خواهد شد.

از اجتماع این سلول های سرطانی و تخریب سلول های بافت های سالم توده ای به نام تومور ایجاد می شود.

اگر تومور به لایه ای محدود ختم شود و به سایر بافت ها و ارگان ها سرایت نکند تومور خوش خیم (غیرسرطانی ) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت ها و ارگان ها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می شود.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:کلسترول و تری گلیسرید بالا خطر عود سرطان را افزایش می دهد, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» پیاده روی روزانه و کاهش خطر سرطان سینه در زنان

محققان می گویند، تنها روزی نیم ساعت پیاده روی، خطر بروز سرطان سینه را در زنان بالای ۵۰ سال تا ۱۰ درصد کاهش می دهد.

به نقل از سایت «MSN»، نکته مهمی که محققان طی تحقیقات خود به آن پی برده اند، این است که کاهش خطر تنها در زنانی بوده است که طی ۴ سال به طور مستمر به ورزش پرداخته اند. در واقع صرف ورزش کردن در جوانی کافی نیست. ورزش حتی اگر ملایم باشد، در کاهش خطر سرطان سینه تأثیرگذار است هر چند که با متوقف کردن فعالیت جسمی خطر بروز سرطان سینه نیز افزایش می یابد.

در نتیجه به توصیه محققان، زنان در آستانه یائسگی نیز باید به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهند و آن هایی که ورزش نمی کنند باید فعالیت های جسمی خود را آغاز کنند زیرا این امر خطر بروز سرطان سینه را کاهش می دهد.

تصور می شود که ورزش های هوازی، هورمون های استروژن عامل سرطان را می شکند و مولکول های مفید متابولیت تولید می کند که خطر سرطان سینه را کاهش می دهد. احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان در آستانه سن یائسگی نسبت به دیگر سنین شایع تر است.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:پیاده روی روزانه و کاهش خطر سرطان سینه در زنان, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» هشدار به رانندگان و موتورسواران؛ براي پيشگيري از سرطان پوست، دستكش بپوشيد

متخصصان انجمن سرطان نيوزلند به رانندگان خودروها و بويژه موتورسيكلت‌ سواران هشدار دادند كه براي پيشگيري از سرطان پوست حتما دستكش بپوشند.

 ‌محققان مي‌گويند؛ رعايت اين نكته به ويژه در روزهاي آفتابي ضروري است.

كارشناسان همواره بر سر اين موضوع كه شيشه معمولي مي‌تواند جلوي تشعشعات فرابنفش خورشيدي را بگيرد، چالش داشته‌اند.

اين تشعشعات به گفته متخصصان؛ سبب بروز سرطان پوستي ملانوم و ساير انواع سرطان پوست مي‌شوند.

كارشناسان مي‌گويند؛ شيشه‌هاي معمولي و ساده اتومبيل‌ها فقط مي‌توانند جلوي 37 درصد از اين تشعشعات را بگيرند و مقدار باقيمانده نورخورشيد كه از اين شيشه‌ها به درون نفوذ مي‌كنند، مي‌توانند خطر زيادي بوجود آورند.

اين انجمن تاكيد مي‌كند كه پوشيدن لباس‌هاي محافظ مي‌تواند تاثير مطلوبي را در امر پيشگيري داشته باشد.

آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان نيز اعلام كرده است كه كرم‌هاي ضد آفتاب، مركز اولين خط دفاعي در برابر اين تشعشعات نيستند مگر در قسمتهايي از بدن كه مثل صورت، پوشاندن كامل آنها امكان پذير نيست و بنابراين استفاده از پوشش مناسب در صورت امكان توصيه مي‌شود.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:هشدار به رانندگان و موتورسواران؛ براي پيشگيري از سرطان پوست، دستكش بپوشيد, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» مواد غذایی ضد سرطان

به گزارش ایرانویج به نقل از سازمان بهداشت جهانی، سرطان یکی از مهمترین علل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شود؛ به گونه ای که طبق آمارگیری این سازمان بین المللی، ۷.۶ میلیون مرگ و میر به دلیل سرطان در سال ۲۰۰۸ گزارش شده است که ۱۳ درصد از کل آمار مرگ و میر در آن سال است.

مهمترین عوامل افزایش سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در دنیا، شیوه زندگی غلط، چاقی و سیگار است.

علاوه بر آن عدم فعالیت بدنی، استرس و عدم مصرف میوه و سبزیجات نیز افزایش این بیماری کشنده را دامن می زند.

در این میان، سرطان ریه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است؛ از بین ۱۴ میلیون سرطان گزارش شده، ۱.۸ مورد مربوط به ریه است که حدود ۱۳ درصد از کل برآورد می شود. آمار بعدی به ترتیب مربوط به سرطان های معده، کبد، روده بزرگ و سینه است.

آمار سرطان سینه و مرگ و میر ناشی از آن نیز تکان دهنده است. میزان این بیماری از سال ۲۰۰۸ تاکنون افزایش چشمگیری داشته است و شایعترین سرطان در ۱۴۰ کشور جهان محسوب می شود.

طبق پیش بینی سازمان جهان بهداشت، شمار مبتلایان به سرطان در سال ۲۰۲۵، به بیش از ۱۹ میلیون نفر خواهد رسید.

صرف نظر از اینکه سرطان به دلایل ژنتیکی یا شیوه نادرست زندگی رخ دهد، یک راه ساده برای پیشگیری از آن وجود دارد و آن چیزی جز مصرف مواد غذایی مفید نیست.

محققان فهرستی از مواد غذایی موثر در پیشگیری از انواع سرطان ارایه کرده اند. مواد غذایی ضد سرطان عبارتند از :

• انواع توت
• سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند
• سیر
• انگور
• آب انگور
• چای سبز
• گوجه فرنگی
• انواع حبوبات (شامل لوبیا، نخود فرنگی، عدس)
• سیب
• زغال اخته
• کلم بروکلی
• گیلاس
• قهوه
• سویا
• گردو
• غلات
• کدو حلوایی
• هویج
• فلفل تند
• مرکبات
• قارچ
• آجیل
• پیاز
• انار
• اسفناج
• سیب زمینی
• هندوانه و خربزه
• گریپ فروت
• کدو

مصرف این مواد غذایی نیاز بدن به انواع مواد معدنی و ویتامین ها را رفع می کنند

 


نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:مواد غذایی ضد سرطان, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» استرس سبب بروز سرطان مي‌شود

دانشمندان ادعا كردند: استرس مي‌تواند سبب بروز سرطان شود. 

نتايج يك تحقيق جديد نشان داد: استرس عامل برخي از سرطان‌ها است.

محققان دريافته‌اند كه احساس روزانه استرس موجب رشد تومورها مي‌شود. آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه هر نوع تروما يا فشار احساسي و جسمي مي‌تواند به عنوان مسيري بين جهش‌هاي ژنتيكي سرطان عمل كند و با به هم پيوستن اين مسيرها و تركيب آنها خطر بروز سرطانهاي كشنده را تشديد نمايد.

جزئيات اين تحقيق در مجله نيچر منتشر شده و براي اولين بار تاييد مي‌كند كه شرايط موثر در بروز سرطان مي‌تواند تحت تاثير فضاي احساسي ما شامل استرس روزانه مربوط به محل كار يا خانواده باشد.

پروفسور تيان زو، متخصص ژنتيك در دانشگاه ييل در آمريكا كه سرپرستي اين پژوهش را برعهده داشته خاطرنشان مي‌كند: كاهش استرس يا پرهيز از حضور در شرايط استرس زا همواره توصيه مي‌شود. اين دانشمندان در مطالعات خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه استرس در واقع راه را براي رشد سلولهاي سرطاني هموار مي‌سازد



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:استرس سبب بروز سرطان مي‌شود, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سرطان دهان، خطرات و نشانه هایش

 

● فاکتور های خطر زا برای سرطان دهان چیست؟

▪ مصرف کنندگان تنباکو

اکثر استفاده کنندگان هرگونه توتون مبتلا به سرطان دهان می شوند. در حقیقت کسانی که سیگار می کشن ۶ برابر بیش از کسانی که سیگار نمی کشند به این سرطان دچار می شوند.

▪ مشروبات الکلی

الکل مداوم و سنگین یکی از موارد بسیار مهم ابتلا به سرطان دهان است. تقریبا می گویند که ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که سرطان دهان دارد اغلب به صورت تفریحی حتی مشروب می خوردند. دقیقا مثل افرادی که سیگار می کشند کسانی که الکل می خورند نیز ۶ برابر کسانی که الکل نمی خورند در معرض سرطان دهان هستند. 

▪ مشروبات الکلی و سیگار

استفاده همزمان از این دو ماده خطر ابتلا به سرطان دهان را دقیقا دو برابر می کند.

▪ جنس

تحقیقات نشان داده که مرد ها دو برابر زن ها دچار این سرطان می شوند. شاید به دلیل این باشد که آنها به مقدار زیاد تری از سیگار و مشروبات الکلی نسبت به خانم ها استفاده می کنند.

▪ سن

بعد از سن ۴۰ سالگی خطر ابتلا به این سرطان افزایش می یابد و میانگین سن ابتلا به این بیماری ۶۰ سال است. 

● فاکتور های خطرناک دیگر

▪ عفونت های ویرووسی

▪ عدم داشتن ایمنی کافی بدن

▪ قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش

▪ اشعه های مربوط به محیط کار

توجه داشته باشید که بعد از ۵ سال از شناسایی بیماری تنها ۵۰ درصد از مبتلایان بهبود پیدا می کنند. هرچه زودتر بیماری شناخته شود امکان بهبود نیز سریعتر رخ می دهد.

● علائم و نشانه های سرطان دهان

▪ درد و یا زخم های روی لب که به راحتی خوب نمی شود و یا اینکه به آسانی خونریزی می کند.

▪ یک تکه گوشت اضافه سفید و یا قرمز در زیر زبان که از بین نمی رود.

▪ برآمدگی در زبان، گلو و دهان

▪ گلو دردی که در طول یک دوره خاص از بین نرود.

▪ قورت دادن و جویدن همراه با دردسر و درد باشد.

اگر شما هر کدام از این علائم را دارید سریعا به دکترتان مراجعه کنید. مشاهده و چک کردن سرطان دهان یکی از کار های عادی در زمان دندان پزشکی است به همین دلیل کار بسیار ساده ای است که زمانی که برای تمیز کردن دندانهایتان می روید این موضوع را نیز پیگیری کنید.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:سرطان دهان، خطرات و نشانه های, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تهرانیها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند
یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری، از ابتلای سالانه ۹۰ هزار نفر در کشور به بیماریهای سرطان خبر داد و گفت: تهرانیها بیش از سایر استانها در معرض ابتلا به سرطان هستند.
 
دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است ، گفت: از نگاه رفتار شناسی تغییر سبک زندگی و الگوی تغذیه، استفاده از غذاهای آماده ،کم تحرکی و چاقی در حالی که ۶۰ درصد از مردم دچار اضافه وزن و ۳۰ درصد گرفتار چاقی هستند از جمله عوامل بروز سرطان در افراد است.
 
وی افزود: در حال حاضر براساس آمار وزارت بهداشت ۳۰۰ هزار نفر بیمار سرطانی در کشور وجود دارد بطوریکه در بین زنان ایرانی سرطان سینه و در بین مردان نیز سرطان پروستات بالاترین آمار قربانیان را دارد. این استاد دانشگاه تاکید کرد: در مجموع ۵ سرطان شایع در کشور وجود دارد که به ترتیب شامل سرطان معده ، ریه ، سینه ، روده و پروستات می شود.
 
به گفته ابهری ، این بیماری علاوه بر درد و رنج برای بیمار، هزینه سنگین برای تهیه دارو و مشکلات مختلفی را برای پرستاری بدنبال دارد. این آسیب شناس اجتماعی عنوان کرد: افزایش فعالیت فیزیکی مناسب، تغییر سبک زندگی و عادات غذایی و عدم حضور در فضای آلوده تنفسی از جمله راههای پیشگیری و کاهش سرطان است.
 
وی افزود: تهرانی ها بیش از سایر افراد کشور در معرض سرطان هستند چرا که ۹۵ درصد از روزهای سال هوای آلوده تنفس می کنند و کم تحرکی و غذاهای آماده در تهران بالاترین آمار در کشور را دارد.


نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:تهرانیها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ارتباط یک افزودنی در صابون، خمیردندان و شامپو با ابتلا به سرطان

به گزارش ایرنا از هلث، محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشکده پزشکی سن دیگو در آمریکا با مطالعه بر روی موش ها متوجه شدند که قرار گرفتن در معرض «تری کلوزان» یک ماده ضد میکروبی که در صابون ها، شامپوها، خمیردندان ها و بسیاری از محصولات بهداشتی خانه یافت می شود موجب ابتلا به بیماری های کبدی و سرطان می شود.

با وجود استفاده گسترده این ماده شیمیایی در محصولات خانگی، محققان متوجه شدند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تری کلوزان عواقب جدی خطرناکی برای سلامت دارد.

این مطالعه که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است نشان می دهد که تری کلوزان موجب ابتلا به فیبروز کبد و سرطان در موش های آزمایشگاهی می شود.

در فیبروز کبدی، التهاب مزمن باعث می شود که بافت اسکار فیبروز در اطراف سلول های کبدی و رگ های خونی ایجاد شود.این وضعیت با گذشت زمان به سیروز تبدیل می شود که می تواند عملکرد کبد را متوقف سازد.

با این وجود محققان تاکید می کنند که نتایج این آزمایش در انسان ها نیز مشاهده می شود. 

اکنون سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف.دی.ای) به دلیل گزارش های رسیده مبنی بر دخالت تری کلوزان در ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون ها و آسیب زدن به انقباض ماهیچه ای، در حال بررسی این ماده شیمیایی است.

دکتر «روبرت توکی» از دانشگاه کالیفرنیا و دانشکده پزشکی سن دیگو که ریاست این مطالعه جدید را بر عهده داشت، می گوید: این ماده شیمیایی خطرات بسیاری جدی برای سلامت ایجاد می کند.

وی افزود: وجود در حال افزایش تری کلوزان در نمونه های زیست محیطی و استفاده گسترده آن در محصولات مصرفی خانگی عواقب جدی برای سلامت انسان دارد.

وی افزود: همانطور که در مطالعه بر روی موش ها مشاهده شد ، این ماده شیمیایی به ویژه زمان ترکیب با سایر مواد شیمیایی که عملکرد مشابه دارد، می تواند موجب بروز خطر بسیار جدی مسمومیت کبدی در افراد شود.

وی و همکارانش در مطالعه بر روی موش ها متوجه شدند که تری کلوزان علمکرد کبد در موش ها را به مخاطره می اندازد.

این مطالعه نشان داد: موش هایی که برای شش ماه در معرض این ماده قرار گرفته بودند نسبت به ابتلا به تومورهای کبدی ناشی از این ماده شیمیایی مستعدتر بودند.

همچنین در این مطالعه مشاهده شد که تومورهای کبدی ناشی از قرار گرفتن در معرض تری کلوزان بزرگتر از تومورهایی بود که خود به خود به وجود آمده بودند.

این مطالعه نشان می دهد که تری کلوزان با دخالت در عملکرد پروتیینی که مسئول سم زدایی و یا پاکسازی مواد شیمیایی خارجی در بدن است، به بدن آسیب می زند.

سلول های کبدی نیز به نوبه خود برای جبران این استرس، تکثیر می یابند و در طول زمان سخت و زخمی می شوندو بالاخره تکرار قرار گرفتن در معرض تری کلوزان و تداوم فیبروز کبدی در نهایت موجب تشکیل تومور می شود.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:ارتباط یک افزودنی در صابون، خمیردندان و شامپو با ابتلا به سرطان, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» مرتضی پاشاهی

خدا حافظ......

 

 

 



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : یک شنبه 25 آبان 1393برچسب:مرتضی پاشاهی, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سرطان مرتضی پاشایی چه بود؟

مرتضی پاشایی، خواننده محبوب نسل جوان، درگیر سرطان معده شده بود؛ سرطانی خاموش، خطرناک، ولی شایع که یکباره خود را نشان می‌دهد: وقتی کاری از دستمان برای درمان آن ساخته نیست.

پیشگیری و شناخت علائم و نشانه‌های آن می‌تواند فعالیت این خرچنگ موذی را در بدن، زود‌تر و در مراحل اولیه به مبتلایانش بنمایاند. اگر نمی‌خواهید یکی از قربانیان این سرطان باشید، ادامه نوشتار را بخوانید.

سرطان معده یک نوع بیماری است که در آن سلول‌های سرطانی در معده افزایش پیدا می‌کنند و باعث ایجاد توده یا زخم در معده می‌شوند. منشأ این سلول‌های سرطانی معمولاً سلول‌های مخاط معده می‌باشد. سرطان معده اغلب در کشورهای جهان سوم شایع‌تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌باشد و در بعضی از کشورهای خط ساحلی دریای خزر و نواحی از چین و آسیای شرقی نیز شیوع بالایی دارد.


سرطان معده بیشتر در چه افرادی دیده می‌شود و آیا ژنتیک نیز تأثیر دارد؟

سرطان معده بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می‌شود و در آقایان بیشتر از خانم‌ها دیده می‌شود. سابقه عفونت‌های هلیکو باک‌تر پیلوری می‌تواند علت مهمی در ابتلا این بیماری باشد و همچنین زمینه ژنتیک نیز می‌تواند سبب ایجاد سرطان در افراد جوان و میانسال باشد. این سرطان ممکن است همراه سرطان‌هایی مانند سرطان کلیه، مغز و پوست نیز دیده شود.


عوامل زمینه ساز سرطان معده کدام است؟

عوامل زمینه ساز این بیماری عبارتند از سابقه رادیوتراپی معده (به هر علتی که باشد)، مصرف زیاد و طولانی مدت غذاهای کنسرو شده، غذاهای دودی و غذاهایی که مواد نگهدارنده در آن به کار برده شده است. مصرف غذاهای مانده می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان معده را بیشتر کند. سرطان معده با توجه به پیشرفت بهداشت در کشورهای غربی کاهش پیدا کرده (به جز سرطان کاردیا و فوندوس معده)، ولی در کشورهای جهان سوم نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه در بعضی از نقاط افزایش نیز یافته است.
مصرف زیاد و طولانی مدت غذاهای کنسرو شده، غذاهای دودی، غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند و نیز غذاهای مانده از عوامل زمینه ساز سرطان معده هستند. پس از مصرف غذاهای بیرون و آماده تا حد ممکن پرهیز کنید.


علایم سرطان معده کدام است؟

علایم سرطان معده عبارتند از: درد در ناحیه شکم (قسمت فوقانی، میانی شکم و اپی گاستریک) و احساس توده در شکم (که از علایم دیررس و پیشرفته این بیماری می‌باشد)، احساس خستگی و ضعف و بی‌حالی که می‌تواند این علایم ثانویهٔ کم خونی باشد. همچنین بی‌اشتهایی، به ویژه بی‌اشتهایی به غذاهای گوشتی و کاهش وزن که گاهی با اتساع شکم و آسیت (جمع شدن آب در شکم) همراه می‌شود. ممکن است همراه با توده باشد که دراین صورت می‌تواند باعث انسداد روده گردد. گاهی نیز بیماران با علایم متاستاتیک به پزشک مراجعه می‌کنند مانند درگیری غدد لنفاوی ناحیه گردن که باعث بزرگی در این ناحیه می‌شود و یا علایم دیگر متاستاز مانند زردی و برآمدگی شکم که نشانه درگیری کبد است. شایع‌ترین علایم سرطان معده شامل درد شکمی و لاغری می‌باشد.


راه‌های تشخیص این بیماری کدام است؟

برای تشخیص این بیماری در کشوری مانند ژاپن از سن ۴۰ سالگی به بعد از اسکرینیگ (Screening) استفاده می‌کنند، یعنی بیماران را به طور دوره‌ای بررسی می‌کنند و با فلورسنت، محل‌هایی را که دچار دیسپلازی‌اند، تشخیص می‌دهند و نمونه برداری می‌کنند. مجموعه این بررسی‌ها باعث تشخیص زودرس بیماری می‌شود، ولی در سایر کشور‌ها این روش انجام نمی‌شود و وقتی بیمار علامت دار می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کند.

لازم است از سنین متوسط به بالا، بررسی آندوسکوپی دوره‌ای در ناحیه معده به عمل آید و در صورت مشاهده ضایعات برجسته و تومورال یا ضایعات زخمی، از سطح مخاط معده نمونه برداری انجام شود. نکته مهم در نمونه برداری این است که جهت تایید قطعی لازم است از ضایعه مشکوک حدود ۶ الی ۹ بار نمونه برداری به عمل آید تا با اطمینان بیشتری سرطان معده تشخیص داده شود.

از رادیوگرافی با ماده حاجب، در مواردی که شخص تحمل آندوسکوپی را ندارد (ماندن افراد پیر و کسانی که دارای مشکلات روانی می‌باشند) استفاده می‌شود.

برای تشخیص گسترش بیماری می‌توان از CT scan و CT شکم و سونوگرافی شکم و کبد استفاده کرد.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:سرطان مرتضی پاشایی چه بود؟, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سرطان چگونه ایجاد می‌شود؟
بسیاری از ما در دوره‌های خاصی از زندگی در معرض عوامل مؤثر در ایجاد سرطان قرار گرفته‌ایم.

آلودگي هوا، آلودگي آب‌هاي زير زميني، سبزي‌هايي كه با آب‌هاي آلوده آبياري شده‌اند، ميوه‌هايي كه چندين برابر بيشتر از حد استاندارد با سموم دفع آفات سمپاشي شده‌اند، گوشت‌ گاوهايي كه دوره انتظار دفع دارو را طي نكرده و ذبح شده‌اند. سرطان متشكل از ده‌ها نوع بيماري مختلف است، كه هر كدام عوامل خطرساز خاص خود را دارد.

دكتر محمدرضا مير، عضو هيأت مديره انجمن سرطان ايران در گفت‌وگو با همشهري گفت: علت اكثر سرطان‌ها اكثرا مشخص نيست. همه عوامل ذكر شده در بروز سرطان تا 5درصد ممكن است شناخته شده باشد؛ به‌طور مثال نور آفتاب باعث ايجاد سرطان بازال‌سل يا سرطان اسكوآموس و يا ملانوما مي‌شود. استفاده از ضد‌آفتاب به‌خصوص براي كساني كه مشاغلي در محيط غيرسرپوشيده دارند ضروري است اما اينكه چند سال طول مي‌كشد كه فرد در اثر مصرف نكردن ضد‌آفتاب به سرطان مبتلا مي‌شود هنوز مشخص نيست.

در مورد اكثر سرطان‌ها نيز چنين است؛ به‌طور كلي هر چه فعاليت فيزيكي و تفريح در محيط‌هاي غيرآلوده زياد باشد، مصرف غذاهاي چرب، سوخته آلوده به نيتروزامين كمتر باشد بيماري سرطان كمتر رخ مي‌دهد. البته اينكه مسئله سرطان معده در مردان و پستان در زنان روبه افزايش است به‌دليل تغييرات ژنتيك است؛ مثل بيشتر كشور‌هاي پيشرفته، وقتي كشور رو به صنعتي شدن مي‌رود اگرعوامل محيطي ايجاد‌كننده آلودگي كنترل نشود، سرطان بيشتر مي‌شود. برخي عوامل نيز با درصد بالايي عامل ابتلا به سرطان در افراد است؛ به‌طور مثال 30درصد سرطان‌هاي ريه ناشي از مصرف سيگار است.

دكتر محمدرضا مير، عضو هيأت مديره انجمن سرطان ايران در پاسخ به اينكه فردي كه سيگار را ترك مي‌كند تا چند سال بعدمي تواند مطمئن باشد كه احتمال ابتلا به سرطان در وي كم شده است، گفت: يك نوع سرطان ريه كه به آن سرطان اسكوآموس مي‌گويند ممكن است 5 تا 10سال بعد از قطع سيگار بيمار نتيجه بهبود بگيرد. در سرطان‌هاي معده نيز چنين است.

ميكروب اچ. پيلوري كه گاهي به دلايل مختلفي وارد بدن مي‌شود اگر به موقع درمان نشود مي‌تواند 3 الي 4سال بعد باعث بروز سرطان شود؛ به‌طور مثال در سرطان پستان قاعدگي زودرس و يائسگي دير‌رس از عواملي است كه احتمال بروز سرطان را بيشتر مي‌كند به همين دليل مي‌توان از راه‌هايي مثل فرزندآوري زير 30سالگي، بيش از 5 الي 6 سال مصرف نكردن قرص‌جلوگيري از بارداري، درمان ضايعات خوش خيم سلولي كه باعث تغيير سلولي شده است مي‌تواند 5 الي 30 سال بروز سرطان را به تأخير بيندازد.

از مهم‌ترين عوامل ايجاد سرطان سبك زندگي افراد است. اما تا كجا مي‌توان روي اين سبك زندگي براي مبتلا نشدن به سرطان حساب كرد. دكتر ربابه شيخ‌الاسلام مدير مؤسسه تغذيه، سلامت و توسعه در گفت‌وگو با همشهري گفت: وقتي مسئولين وزارت كشاورزي جلسه مي‌گذارند و سمي كه وارد كشور مي‌شود ما كنترلي بر آن نداريم و سموم چيني و با كيفيت نازل توسط كشاورزان به مقدار بيش از اندازه استفاده مي‌شود من نمي‌دانم چه بايد بگويم؛ به‌طور مثال سازمان غذا و دارو خبر از مصرف بيش از اندازه پالم در لبنيات را مي‌دهد.

بعد متوجه مي‌شويم كه خود سازمان اجازه واردات پالم را صادر كرده است، خودشان براي ميزان مصرف پالم استاندارد نوشته‌اندو بعد هم مجوز مصرف صادر كرده‌اند. وي با ابراز تأسف در مورد شرايط موجود گفت: ما به مردم مي‌گوييم كه آنتي اكسيدان مصرف كنيد. ولي وقتي نگرانيم كه اين آنتي‌اكسيدان‌ها در سبزيجات وميوه‌هايي وجود دارد كه حاوي سموم و نيترات به ميزان بالاست؛ چطور به مردم باز هم بگوييم ميوه بخورند. اين در حالي است كه در كشور پاسخگو نداريم. چرا وقتي مي‌گويند وايتكس در شير است، سبزي‌ها با آب آلوده آبياري مي‌شود كسي راه‌حلي ارائه نمي‌دهد و آن مسئله به‌صورت كلي رفع شود.

شما چند سال است كه مي‌شنويد سلامت و بهداشت نان مشكل دارد، كارخانه‌هاي توليد آزبست هنوز كار مي‌كنند، پمپ‌بنزين‌ها در نزديك منازل مسكوني واقع شده است؛ چرا كسي براي رفع مسئله راه‌حل ارائه نمي‌كند. هنوز كارخانه‌هاي داروسازي داريم كه در محل‌هاي مسكوني واقع شده‌اند و كسي براي خروج آنها كاري نمي‌كند؛ چرا كسي كه مسئول سازمان غذا و داروست براي رفع مسئله كاري نمي‌كند.وي تغيير سبك زندگي را زماني مؤثر مي‌داند كه براي ورزش فضايي وجود داشته باشد كه آلودگي هوا در آن نباشد، وقتي مي‌گوييم ميوه و سبزي بخوريد كه بايد به مردم اين اطمينان خاطر را بدهيم كه ميوه ارزان و سالم است.



نويسنده : فرانک رجبی دوست | تاريخ : شنبه 5 آبان 1393برچسب:سرطان چگونه ایجاد می‌شود؟, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عناوين آخرين مطالب
لرزش یکی از علائم ابتلا به بیماری پارکینسون است
با شیمی درمانی خداحافظی کنید + میوه جایگزین با قدرت ده هزار برابری
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: وزوز گوش می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند بیماری قلبی، دیابت و ... باشد.
سرطان معده خطرناک اما درمان پذیر در مراحل اولیه
در فصل زمستان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد. در این فصل، سرما باعث ایجاد التهاب مفصل و درد می‌شود
موسیر چه خواصی دارد؟
کندن پوست این میوه یک اشتباه بزرگ است
نوشیدنی‌های داغ یکی از عوامل اصلی در ابتلا به سرطان گوارش هستند.
بازبینی نتایج مطالعات انجام شده در مورد ماده معدنی "روی
کدام بیماری‌ها در «مردان» بیشتر از زنان است؟
10 خطر خوردن بستنی که نمی‌دانستیم!
۱۴ خاصیت اعجاب‌انگیز سیر خام
هیچ داروی لاغری در دنیا تولید نشده است
بالاخره سیب را با پوست بخوریم یا بدون پوست ؟
از طریق برخی از نشانه ها به احتمال بروز برخی بیماری ها پی برد
چه غذاهایی سرماخوردگی‌ را بدتر می‌کند ؟
پرفروش‌ترین داروهای ایران
دردهای شکمی که باید جدی بگیریم
استفاده از ماکروویو در ژاپن جرم است؛ چرا؟